تاریخچه جذاب ساخت عطر و ادکلن

تاریخچه جذاب ساخت عطر و ادکلن

از طریق متن‌ها و حفاری‌های باستان‌شناسی معلوم شده‌است ساخت عطر و ادکلن در بعضی از تمدن‌های اولیه انسانی وجود داشته‌اند. عطرسازی مدرن از اواخر قرن نوزدهم میلادی که تولید مصنوعی مواد معطری همچون وانیلینو کومارین به‌طور تجاری ممکن شد، شروع گردید.هنر عطرسازی در زمان باستان از میان رودان و مصر شروع شده و درایران و روم باستان توسعه پیدا کرد. اولین شیمی‌دان ثبت شده در دنیا زنی بنام تاپوتی می‌باشد، یک عطر ساز که طبق لوحه‌های خط میخی در هزاره دوم قبل از میلاد در میان رودان می‌زیسته‌است. او گل‌ها، روغن‌ها و وج را با دیگر مواد معطر چندین بار متوالی تقطیر و صاف می‌کرده تا عطر مورد نظر را تولید نماید.

تاریخچه جذاب ساخت عطر و ادکلن

یونانیهای قدیم، جذاب بودن را یک نیروی الهی می‌دانستند که با فرد زاده می‌شود و آدم‌های عادی از وجودش بی‌بهره‌اند. اما روانشناسان امروزی می‌گویند کاریزما و جذابیت، بیشتر از آنکه یک نیروی معجزه‌آسا باشد، یک مهارت است؛ مهارتی که با تسلط بر حرکات چهره، بدن، پوشش ، آرایش ، بوی خوش و حتی تک‌تک واژه‌هایتان می‌توانید از آن بهره‌مند شوید. برای جذاب بودن،‌ بیشتر از آنکه به یک نیروی مادرزاد یا دانش خارق‌العاده نیاز داشته باشید، به مهارت‌هایی ازقبیل درست راه رفتن و نشستن ، هارمونی در پوشش ، انتخاب درست عطر ، درست سخن گفتن و هدف‌گیری درست پیام و …. نیاز دارید، پس از همین حالا شروع کنید و شما هم جذاب شوید.

تاریخچه جذاب ساخت عطر و ادکلن در ایران

دانشمند ایرانی ابن سینا فرایند عصاره‌گیری از گل‌ها با استفاده از روش تقطیر را که امروزه به‌طور معمول استفاده می‌گردد معرفی کرد. اولین تجربه او با گل رز بوده‌است. از زمان این کشف، عطر از مخلوطی از روغن‌ها، گیاهان یا گلبرگ‌های خرد شده که یک ترکیب قوی معطر را به وجود می‌آورند به دست می‌آید. از این میان گلاب بلافاصله میان مردم محبوب شد. مواد اولیه و تکنولوژی تقطیر در کشورهای شرقی به‌طور قابل توجهی صنعت عطرسازی وپیشرفت‌های علمی و بخصوص شیمی را در غرب تحت تأثیر قرار داده‌اند.

تاریخچه جذاب ساخت عطر و ادکلن در ایران

ساخت نخستین عطر و ادکلن

نخستین عطرها در حدود ۴۰۰۰ سال پیش در بین النهرین کشف شدند و به صورت بخور تهیه می شدند. مواد خوشبوکننده در ابتدا بسیار ساده و تنها مخلوطی از ادویه آسیاب شده بودند. این پودر آسیاب شده و نرم توسط یک مایع بهم می چسبیدند. بعدا متوجه شدند که اگر ادویه یا گلی را در چربی یا روغن بخیسانند، بخشی از ماده اصلی خوشبو در چربی یا روغن باقی خواهد ماند. بدین ترتیب از این زمان به بعد روغنهای دارویی و مرهمهای معطر معروف زمان بعد از میلاد مسیح ساخته شد. 

انواع عطر و ادکلن و خواص آن ها

همان طور که درصد(غلظت) ترکیبات معطر(اروماتیک) کاهش می یابد، شدت و طول عمر عطر نیز کاهش می یابد. ترکیب آب و الکل بعنوان حلال مواد معطر بکار می رود. در عمل گرمای بدن سبب می گردد تا حلال بسرعت تبخیر شده و عطر بروی پوست باقی بماند تا بتدریج طی چندین ساعت تبخیر گردد. ما مجبوریم از همان معیار چشایی برای شناسایی نوع بوی عطر استفاده کنیم: “شیرین”، “تلخ”، “ترش”. چند رده‌ بندی‌ دیگر مانند انواع رایحه ‌ی گل‌ ها یا میوه ‌ها یا حتی بوی چوب درختان و شکلات و توتون نیز وجود دارد ولی این سه نوع رایحه به اضافه ‌ی”سرد” و”گرم” ساده ‌ترین معیار های ما برای شناسایی عطرها هستند. علاوه بر صفات”تند” و”ملایم” شاید بشود صفت ‌های”سنگین” یا”سبک” را هم به کار برد. برخی از عطرها ترکیبی از این سه رایحه به اضافه‌ ی سردی و گرمی هستند مثلاً عطرهای گرم و شیرین یا سرد و تلخ یا تند و شیرین با تندی و ملایمت ‌های مختلف.

  • عطرهای گرم و شیرین و تلخ: مناسب برای فصول سرد یا مناطق سردسیر.
  • عطرهای سرد و تلخ یا ترش: مناسب برای فصول گرم یا مناطق گرمسیر و مجالس دوستانه.
  • عطرهای تند از هر نوع: برای میهمانی ‌ها و مجالس. نوع و فصل استفاده هم البته اول بستگی به ذائقه‌ ی بویایی شما دارد.

واقعیت این است که تا ۱۰۰ سال پیش چیزی به اسم عطر زنانه و مردانه وجود نداشته است. بعد از آن بود که صنعت بازاریابی و مد شروع به این تقسیم‌بندی کرد و با ایجاد تفاوت در بسته‌بندی، طراحی شیشه، رنگ و… این تفکر را به مصرف‌کنندگان القا کرد که عطرها و ادکلن‌ها، مردانه و زنانه دارند؛ همین باعث شد که مردها و زن‌ها به صورت مشترک از یک عطر و ادکلن استفاده نکنند و در هر خانه‌ای حداقل دو نوع عطر وجود داشته باشد. این خرید بیشتر همان چیزی است که صنعت بازاریابی و مد می‌خواهد.

تاریخچه جذاب ساخت عطر و ادکلن

جذابیت، دلربایی و استایلی که ما را در بین یک جمعیت برجسته می کند به لوازمی که برای زینت خود استفاده می کنیم برمی گردد. یک عطر مردانه بیانگر شخصیت آن مرد و ارزش ها و اولویت هایش است. تا کنون شاخص های زیادی برای دسته بندی عطرهای مردانه صورت گرفته است اعم از برند، قیمت، رایحه و غیره. اما مهم ترین عامل برای انتخاب یک عطر مردانه القای یک حس مثبت و بوی ماندگار آن چیزی است که با این عطر دست بیاورد. نت های عطرهای مختلف باید به گونه ای با یکدیگر ترکیب شوند که در نهایت یک عطر فوق العاده ماندگار بسازند. 


همچنین بخوانید...

30 تير 1398 مقالات کاربردی وبلاگ فرما مارکت تاریخچه جذاب ساخت عطر و ادکلن عطر و ادکلن عطر مردانه عطر زنانه

دیدگاه‌های بازدیدکنندگان

khili khob bod. alii

67 روز پیش ارسال پاسخ

دیدگاه خود را بنویسید

  • {{value}}
این دیدگاه به عنوان پاسخ شما به دیدگاهی دیگر ارسال خواهد شد. برای صرف نظر از ارسال این پاسخ، بر روی گزینه‌ی انصراف کلیک کنید.
دیدگاه خود را بنویسید.
کمی صبر کنید...
شرکت فرآیند میزان ایرانیان به شماره ثبت 335896  با نام تجاری فرما در راستای اهداف توسعه اقتصادی اقدام به راه اندازی  فروشگاه اینترنتی  جامع و تخصصی در زمینه های مختلف نموده و مفتخر است تا امکان خرید اینترنتی کلیه کالاهای درجه یک و خاص را با مناسب ترین قیمت و ضمانت اصالت کالا برای هموطنان میسر نموده تا در هر جای کشور عزیزمان که هستند بتوانند کالای خود را به راحتی سفارش داده و در کوتاه ترین زمان ممکن تحویل گیرند.این فروشگاه اینترنتی بر اساس جدیدترین   استانداردهای بین المللی در زمینه رضایت مشتری و سیستم های مدیریت کیفیت طراحی گردیده و در زمینه  انبارداری و نگهداری کالاها از به روز ترین نرم افزار موجود استفاده شده است .
اطلاعات بیش‌تر
عضویت خبرنامه
عضو خبرنامه ماهانه وب‌سایت شوید و تازه‌ترین نوشته‌ها را در پست الکترونیک خود دریافت کنید.
آدرس پست الکترونیک خود را بنویسید.
کمی صبر کنید...